ブログトップ

磨墨(するすみ)の秘密基地

surusumi.exblog.jp

家作り備忘録82A selfbuilder's note

皆様、ついにショボショボとヘックショイの時期がやって参りました。世は腐界に堕ちた。この時期、私の全ての思考回路が酸素欠乏により、ほぼ停止状態に追い込まれます。と言う事で、今年は秘密ヘーキを入手。
b0229636_16104279.jpg

JINSの花粉症対策メガネ。ピンクのチョークを顔に吹き付けたおネーサンがオマケらしいという話に乗せられて、早速ポチッとしたら、メガネだけ来た。別料金らしい。で、掛けてみると、ちょっと平板なので、私の国籍不詳の顔面カーブにマッチしない。そこで、ブリッジに蒸気を当てて若干曲げる。おぉ~っ、ピッタリフィット。まるで競泳用のゴーグルみたい。今思うと、安い競泳用のゴーグルで良かったかも。オマケも来んし。散財してしもた。
b0229636_16104368.jpg

今週は、弊社棚卸しの為、土曜日出勤してます。んで、日曜日一日だけの作業。春の陽気ですね。ニンニクが鹿に囓られた後、また葉っぱをニョキニョキ伸ばしちょります。天気良過ぎると、こっち側も腐界が攻めてくるようで、メガネと空気弁付きのマスクをして、外で作業。
b0229636_16104463.jpg

先週のレベラーは綺麗に固まって、ツルツルペタペタ。もう大丈夫やろー、と思っていたら、もう一箇所あった。そのラインだけ水糸当てると、5mm平均で沈んでいる。水とコンクリの調合間違えたんやろう。シャーない。サッサと負けを認めて前に進もう。
b0229636_16104535.jpg

b0229636_16121318.jpg

今日も仕入れの品が。建前が済むとすぐに始まる家の循環器(空気、水、電気の)取り付け作業に向けて、今は備蓄の時。上は吸気用のガラリ。24時間換気システムの設置義務で第3種の自然吸気側。今、換気計画で迷ってて、主軸の換気装置を全熱交換器にするか、顕熱交換器で湿気排気を無視するか、悩ましいところ。ただの湿気排気であれば、一般に売られているエアコンの方が遥かに効率もランニングコストも良い。ドライ専用で夏のムシムシ対策に使うか検討中。気分的にはエアコンなんてと思うが、日本のエアコンの性能は、単なる思い込みの毛嫌いを遥かに凌駕する。とりあえず今月中に決める。

このインパクトドリルは、構造材の金具固定ビス用。一般的には充電式だが、別に、他所の現場に持ち歩く訳でも無いのでコード式にした。充電式最強の18ボルトタイプのトルクを、これまた遥かに凌ぐ220N/m。値段は充電式の半額程。ええ買い物やった。必要であれば、何処にでもタップを配線できるので、問題ナッシング。電気工事士持ってるもんね〜。と言う訳で、頭の中で換気計画、配管計画、配線計画が三つ巴でグルグル回っているのであります。
b0229636_16121493.jpg

レベラーの流し込みも終わって、来週の準備をして、いつもより一本早い電車で帰ります。帰って、都会のホームセンターに買い物。建前の手順考えてたら、イイ事思い着いた。^o^詳しくは次のブログで。

All of the sudden, hey fever season started. It's actually cedar pollen dispersed among air causing allergy. My brain stops by hypoxia. Feels like altitude sickness. To prevent pollen sticking on eye ball, bought a specially flapped eye glasses. Steam bent its bridge to fit my face. Pretty snug. Hope this would work.

Only Sunday's off this weekend. Warm like sunny spring. Garlic leaves eaten by deers' been growing rapidly.

Top surface of foundation mended last week cured quite flat. Thought it was the last one, however, found another lane with lower level in 5mm average. I should have mistaken the mix of concrete and water. Well, just repair it and go forward.

Until fixing skeleton, now is the time for purchasing materials. Shown is the air intake for natural ventilation. Ventilation plan is a headache so far. Law enforced me submit a plan 24 hours ventilation system to be installed. Major purpose of this enforcement is to prevent sick house chemicals such as formalin. I have submitted a kind of central ventilation system plan. Main frame of the system work as heat exchanger which reduces about 30% of total heat loss with outgoing air. So the balance of 70% of heat recycled with fresh clean air. However point is how to minimize the heat loss. One is just controlling heat from air. Another one recycles heat of in house air as well as vaporized substances mainly by humidity. Human body perspiration affects very minor. Will be decided by the end of this month.

Also shown is corded impact drill for high torc work such as drilling long screws. Carpenters uses battery charged one, however, my case allowed me corded one. Moreover, corded one performs higher power, while half in cost. I'm a certified electric engineer. I can install outlet anywhere I want. So why not?
[PR]
by blacklabsurusumi | 2014-02-21 08:26 | セルフビルド | Comments(0)
<< 家作り備忘録83A selfb... 家作り備忘録81A selfb... >>