ブログトップ

磨墨(するすみ)の秘密基地

surusumi.exblog.jp

家作り備忘録197A selfbuilder's note

荷受けがあって、金曜日お休み。朝早くからプロ向けのホームセンターに寄った足で、営業所留めの荷物を受け取りに。
b0229636_17511468.jpg

桑の実が熟れて来た。今年は、去年より出来は良いけど、童謡にある小籠に摘むほど無いので、熟れた実から全部喰った。真っ黒に熟した実より、ほんの少し赤身が残った実の方がジューシーで美味い。この色こそマルベリーなんだろう。
b0229636_17511417.jpg

荷物の据え付けなんかで、午後遅くからスタート。残った階段の回り部分に着手。まず、簡単そうな上側から。回り階段の踏み板は、分厚いが一枚では足りない。そこで、野地板風に階段板より少し控えた幅で構造用合板を段違いに敷く。支えは、直角に桟木を打って、仮置きして、
b0229636_17511564.jpg

裏から90mm角の大引で支えを作る。真ん中に刻みを入れて、下段と上段を中心で支えた。
b0229636_17511507.jpg

更に、下段の中心辺りを別の大引材で支える。大引は上側の階段梁と、柱に刻みをつけて大引を食い込ませ、その上に載せている。金具ではなく浅くても仕口を切って載せているので、人間2〜3人載っても大丈夫。
b0229636_17511579.jpg

蹴上げ板を貼って、上側の回り階段が一応完成。
b0229636_17511643.jpg

下側の回り階段は、中央部分の仕様に手こずった。こちらも支えは大引を使ったが、手前側の直角三角形は鋼製の束が余っているので、それを使うことにした。向こう側の直角三角形は、支えを大引に頼る事にして、貼付けの蹴上げ板を間に差し込み、支えを受けることにした。一番大変だった中央の踏み板は、両側を一枚の板から切り出して、真ん中に隙間を空け、クサビ状にもう一枚切り出した板を、削っては入れしながら、ぴったり合わせる方法を取った。何とか満足行く誤差で収まってくれた。
b0229636_17511734.jpg

コレで上から下まで階段が繋がった。時間が足りなくて固定作業は来週に持ち越し。下側回り階段のコーナーをチョット遊んでみようと思い、空けてある。花瓶が置ける程度の突き出し棚と小物の収納にと考えている。
b0229636_17511721.jpg

キウィの実が少しずつ太って来た。

Took Friday off to receive something expected to arrive. Visited the nearest distribution center of the freight company.

Mulberry grown. Good flavor. I like a little younger berry than fully ripen ones. A bit sour but juicy.

Stairs round about top and bottom left untouched since its complicated structure. Straight stairs are supported by crossbeams. Whereas the around stairs needs independent support. While steps are much wider. Needs additional yields. Triangle upper end two stairs require 90mm square beams for supporting. Cutting out joints like beams under the roof. Pretty sturdy now even bearing loads of 2-300kg easy.

While around stairs at lower end need a little more complicated structure. Wider ends are supported by crosspiece. Sharp triangle another ends are caught by mortices on the pillar. Center of the three steps are three pieces. Wedge like center piece needed very fine adjustment when fitting. There. Entire staircases' shown up finally. Now, I realized I'm with complicated realm of fixtures.


[PR]
by blacklabsurusumi | 2016-06-05 17:05 | セルフビルド | Comments(0)
<< 家作り備忘録198 A sel... 家作り備忘録196A self... >>